Etik och uppförandekod

I vår uppförandekod återspeglas våra värderingar och vårt arbete med en ansvarstagande bolagsstyrning. Den ska dessutom ge våra medarbetare konkret vägledning genom potentiella utmaningar som de kan möta i sitt dagliga arbete.

Uppförandekod

På BeGreen är vår mission att producera och leverera prisvärd förnybar energi och samtidigt värna om
vår planet, våra medmänniskor och samhällsutvecklingen i stort.

I början av 2023 blev BeGreen ett helägt dotterbolag till Equinor. Vi är glada över att ha Equinor som partner på resan mot att förverkliga vår mission. Equinor och BeGreen delar samma vision och vi kommer tillsammans fortsätta sträva efter att bedriva vår verksamhet med höga standarder gällande hållbarhet. Som ett helägt dotterbolag till Equinor följer BeGreen alla åtaganden och krav på etiskt uppförande som beskrivs i vårt moderbolags uppförandekod (Code of conduct).

För oss innebär hållbart producerad el att vi tar ett ansvarstagande och holistiskt grepp om alla hållbarhetsdimensionerna – de ekonomiska, miljömässiga, sociala och även gällande en ansvarsfull bolagsstyrning.

BeGreen har åtagit sig att bedriva sin verksamhet på ett sätt som möjliggör dessa ambitioner. Vi är medvetna om vår samhällsviktiga roll när det gäller att bidra till en mer hållbar framtid, och med detta följer ett stort ansvar. Det är vårt ansvar att bedriva vår verksamhet med integritet och respekt för mänskliga rättigheter och för vår miljö.

Vi är fast beslutna att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet utan att kompromissa med våra sociala, miljömässiga och etiska affärsstandarder, och vår uppförandekod anger våra förväntningar, åtaganden och krav på etiskt uppförande.

Rapportera missförhållanden

Vi har tillgång till Ethics Helpline, en kanal som hanteras centralt av vår ägare Equinor, som har inrättats för att säkerställa sekretess och för att skydda rättigheterna både för den som ringer och den som är föremål för en rapportering.

Denna flerspråkiga tjänst drivs av en tredjepartsleverantör och hjälplinjen är tillgänglig 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Ethics Helpline kan användas för att ta upp frågor eller rapportera potentiella överträdelser av lagen eller av företagets policyer, och kan användas av både anställda och av tredje part.

På BeGreen hanterar vi etiska dilemman professionellt och agerar med stor integritet.

Rulla till toppen